AMFAKTAB! - Where people can't understand me at all

Pengikut Taksub

Thursday, February 3, 2011

Home » Onani (melancap) - Adakah normal?

Onani (melancap) - Adakah normal?

Gua tertarik dengan isu ini. Gua terfikir nak update entry mcm nie, bila gua jumpa post dari seorang sahabat mengenai hobi seorang remaja. maafla link nya gua terbuat hilang pula. tak dapat nak share. dan salah satu isunya adalah, hobi remaja itu yang gemar beronani. so, gua ada buat research sikit, so buleh la share sikit dengan anda semua..


Apakah onani (melancap) - Pengertian
Onani (melancap) dalam Bahasa Arab disebut Istimna. Dalam ertikata mudanya bermaksud mengeluarkan sperma atau mani secara sendirian bukan dengan jalan yang dibenarkan oleh syarak. Ia merupakan satu istilah untuk menyatakan kegiatan yang dilakukan oleh seseorang itu dalam memenuhi syahwatnya dengan menggunakan tangan sendiri ataupun dengan bantuan alat-alat tertentu sehingga mengeluarkan mani.

gambar sekadar hiasan.

Memikirkan sejenak masalah sosial yang menimpa remaja masa kini, gua termenung berpanjangan. Gua juga turut tergolong di dalam golongan remaja. Inilah realiti dunia kita. Antara permasalah yang seringkali ditimbulkan oleh pelbagai pihak samada daripada golongan muda remaja hinggalah dewasa berkeluarga adalah berkenaan masalah onani. Gua juga tidak terlepas daripada pertanyaan ini terutamanya melalui laman sosial atau blog.

Berikut adalah beberapa persoalan yang berhubungkait dengan masalah onani atau mastubasi atau melacap

Soalan 1: Apakah Onani itu tidak normal ?
Jawapan : Onani dikalangan remaja adalah normal dan hampir semua lelaki remaja melakukan onani.

Soalan 2: Bahayakah melakukan Onani ?
Jawapan: Onani tidak bahaya jika dapat dikawal dan bahaya jika melakunya terlampau kerap.

Soalan 3: Berapa kalikah yang dianggap normal ?
Jawapan: Dalam satu atau dua kali sebulan dianggap normal.

Soalan 4: Kalau lebih dari dua kali ?
Jawapan: Tidak bagus untuk kesihatan fisikal dan mental anda.

Soalan 5: Apakah tidak bagus jika terlampau kerap melalukan onani. Katakanlah setiap hari ?
Jawapan: Ia boleh melemahkan badan dan otak

Pertanyaan dari seorang pengguna forum "mersa.net"



Hukum Onani

Pandangan dari Mazhab Maliki dan Mazhab Shafie:
Mengatakan haram onani secara mutlak.


Dalilnya sepertimana firman Allah Taala bermaksud: Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya. Kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki (hamba) maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Barangsiapa mencari yang di bilik itu (berzina) maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas. (Surah al-Mukminun: ayat 5 hingga 7).

Pandangan dari Mazhab Hanafi:
Mengatakan haram pada sesetengah keadaan dan wajib pada sesetengah keadaan.
Mereka berkata: Wajib onani jika takut terjatuh dalam zina. Menggunakan kaedah qawaid fiqhiyah: Yang terlebih ringan daripada dua mudharat.
Mereka berkata lagi: Tidak mengapa onani apabila bergelora syahwat dan tiada di sisinya isteri atau hamba.

Pandangan dari Mazhab Hanbali:
Mengatakan haram onani. Melainkan boleh beronani jika takut diri berzina atau memudharatkan kesihatan ketika isteri atau hamba tiada di sisi dan tidak mampu untuk berkahwin.

Mereka berkata: Mani adalah benda lebih dari tubuh manusia. Maka boleh dibuangkannya dengan beberapa syarat-syarat tertentu.

Pendapat ini diperkuat oleh Ibnu Hazm. Tetapi ulama-ulama Hanafiah memberikan Batas kebolehannya itu dalam dua perkara:

1.Karena takut berbuat zina.
2.Karena tidak mampu kawin.

Pendapat Imam Ahmad ini memungkinkan untuk kita ambil dalam keadaan gharizah (nafsu syahwat) itu memuncak dan dibimbangkan akan jatuh ke dalam haram. Misalnya seorang pemuda yang sedang belajar atau bekerja di tempat lain yang jauh dari negerinya, sedang pengaruh-pengaruh di hadapannya terlalu kuat dan dia bimbang akan berbuat zina. Karena itu dia tidak berdosa menggunakan cara ini (onani) untuk meredakan bergeloranya gharizah tersebut dan supaya dia tidak berlaku zina.


Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud: Ada tujuh golongan manusia yang Allah tidak akan melihat mereka pada hari kiamat dan tidak membersihkan mereka daripada dosa bahkan Allah berfirman kepada mereka: Masuklah kamu ke dalam neraka bersama orang-orang yang dimasukkan ke dalamnya.

Tujuh golongan tersebut ialah:
1. Orang yang melakukan homoseks.
2. Orang yang melakukan kahwin tangan (onani).
3. Orang yang melakukan hubungan seks dengan binatang.
4. Orang yang melakukan hubungan seks melalui dubur (liwat).
5. Orang yang berkahwin antara ibu dan anak.
6. Orang yang berzina dengan isteri jirannya.
7. Orang yang menggangu jirannya.
(Riwayat al-Tabrani).

CARA-CARA MENGHINDARI KETAGIHAN ONANI
Di antara cara-cara untuk menyekat dan menghindarkan diri daripada terus terjebak di dalam kancah ketagihan onani adalah:
1. Sentiasa mendekatkan diri kepada Allah Taala.
2. Jika mampu dan tiada halangan maka berkahwinlah segera.
3. Sentiasa menyibukkan diri dengan aktiviti dan program luar.
4. Sentiasa menjaga pandangan mata dari perkara-perkara maksiat.
5. Berkawan dengan kawan-kawan yang mampu membawa kebaikkan.
6. Sentiasa mendampingi dan meminta tunjuk ajar dari orang alim.
7. Sentiasa mempelajari ilmu agama secara ikhlas dan bersungguh-sungguh.
8. Berpuasa

Kesimpulan
1.      Onani pada dasarnya adalah perbuatan yang haram di sisi Islam lagi bertentangan dengan nilai-nilai kesyumulan ajarannya.
2.      Sesetengah ahli fiqh membolehkan onani jikalau seseorang itu berkeyakinan bahawa ia akan dapat menghalang dirinya daripada terjerumus dalam kesalahan agama yang lebih besar. Kebolehan ini bukanlah sebagai menghalalkan onani.

Rujukan
http://fahom.tripod.com/clinic/id4.html
http://hafizfirdaus.com/ebook/musafir/bhg43.htm
http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=282&Itemid=99
http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1684

38 000 Kali Karut:

FasiHaH SupiaN said...

jelas haramnya..

lavender harum wangi said...

ergh~ normally lelaki yg onani ni kan.. tapi perempuan pun ada jugak and definitely not me~ =,=

Woofer Storm said...

thank atas info tu,onani dlm sains pun ada mengatakan kerap beronani akan mebantutkan pemikiran seseorang..

so janganlag beronani ye..hehee

follow kat sni^^

!!- a.y.u -!! said...

haram ye..

Abdul Farique said...

Salam ,
bagi pendapat saya onani lebih baik daripada kita melakukan seks dengan org lain .

Onani dapat bendung kita dari buat maksiat . Biar zina hati jangan berzina terus .

dosa tetap dosa onani ni , tapi tak bertambah dosa buat maksiat . so onani is better daripada maksiat . Nafsu kita tak dapat kawal , Iman pun bukan kuat kan . Tengok perempuan ni pakai short shirt , tengok perempuan ni pakai seluar jeans ketat nampak bentuk punggung , jangan tipu la lau tak bernafsu .. automatik gersang . Sebab , kita tak cukup iman ..

Norhafiza said...

setuju ngan artikel ni..mudah2an memberi manfaat kepada semua..boleh memudaratkan untuk kesan jangka panjang baik lelaki mahupun wanita..

JIJI YU said...

hurm aku tgk geng2 melancap ni kalo maen bola stamina kureng..kejap je dah pancit

Dayah said...

Salam Maghrib,

Blog awak pun menarik.. saya follow ^^

Issue ni mmg issue berat, tak boleh pandang ringan. Makin byk juga laman sesewang yang kurang senonoh wujud.

Sebagai manusia yang di beri akal cukup gunalah sebaiknya. Mana Allah larang jangan buat, buat juga makanya ingatlah kita hidup pun kerana Allah. Kalau Dia tarik nyawa? Tak sempat taubat? Fikir2 kan lah

SyedGraphiX said...

onani diharuskan bg ssiapa yg tidak dpat menghalang diri drpd melakukan maksiat.. kan?

echa rierie said...

nice info !

Fariq said...

isu ni susah nak dibincangkan, lagi2 kalau ilmu kurang kan.. jadi sebagai yg berpegang pada mazhab Shafie, ikut saja katanya,, benda baik..

latest -
-Perlukah Memperingati Hari Kekasih aka Valentine Day?
-Blog Berunsur Lucah Kegemaran Ramai?

Ratu Sulaman said...

takutnya dgn golongan yang Rasulullah saw sebutkan tu.. minta simpang la

nur intan hazirah said...

SUSAH NAK BENDUN MASALAH ONANI SKANG...BLEH KATA MAJORITI LELAKI DAN PEREMPUAN BUAT....MALAH SEKS BEBAS PUN DAH JADI PERKARA BIASA...SEMOGA KITA TERLINDUNG DR SEMUA NIE...NICE ENTRY =)

Miss Ran said...

nice info hehe

bebitomei said...

setuhu pendapat onani lebih baik daripada kita melakukan seks dengan org lain .

Myiesha said...

great info.. kiranya onani ni dapat mengekang dari melakukan zina..fikir - fikirkanla..tepuk dada tanya iman sebabnya dunia sekarang ni macam - macam ada..

SiLabiLabi said...

nice share..ade lagi entry macam nie jgn lupe heboh2 kan le.. :D

Pendedahan Exclusive :Adakah Ini Islam Dimata Dunia?
Edisi LabiLabi : Biawak Berharga RM3.75M
Edisi LabiLabi : Azhar Sulaiman Sangap...
BlogSHOP : SUPRA SKYTOP/Asics Onitsuka Deluxe/ Supra TK MURAH

nairaariaa said...

mmg haram..ishhkkk...tq info

Anonymous said...

Aku bukan nama sebenar hari2 melancap sejak form 4 smpi skrg umur 24 aq normal ja, bijak?? aq ada kete perdana v6 satu lagi 4 bulan abis byr? ermhh bantut ?? tinggi aq 178 cm?? ermghh bodoh, otat lambat pikap?? aq ada akaun bank hampir 400 ribu.....hmmhh mental?? sikit pon xde ............kajian anda salah. aq harap ko boleh btulkan sbb research ckp kosong ?? x tau la .....kaji diri sendiri...maybe? hmmmm..

APAN said...

erm...isu sensitip gak ni...
bagus la kalau ada xplaination pasal agama tu...
sebab kalau orang baca dlm persoalan dlm kotak pink tu mcm x menghalang sngat...

Asyraf Kamarul said...

hebat Anonymous kat atas ni siap ada perdana lagi 4 bulan nak habis bayar lagi tu..akaun ada 400 ribu..wah kaya2..

fshatirah said...

haha..nice one! thnks for da info..

skobold said...

Nak tanya di sini, mana source untuk Sabda Rasulullah S.A.W pasal tujuh golongan tu....yang ini = Ada tujuh golongan manusia yang Allah tidak akan melihat mereka pada hari kiamat dan tidak membersihkan mereka

I'm curious if this is true...

Anonymous said...

aku setiap sebulan mesti aku buat 2 atau 3 kali melancap...aku tidak tahu perbuatan ini dosa atau tidak...sumpah tak tahu menahu!...tiba-tba hatiku terpanggil utk menanyakan tntang hal ni...aku pun cari di google...astagfirullah hal azim...itulah yang jelas ku sebut...aku taubat!!!dosa besar !!! ya Allah ampunilah dosa ku!!

Anonymous said...

Saya setuju kalau melancap dikatakan mengekang persetubuhan haram. Saya sendiri melancap bila rasa tak dapat tahan tapi tak terlalu kerap. Melancap tak beri kesan apa-apa cuma keletihan selepas kita klimak.

Zarina Imran
(zarina_imran@yahoo.com)

abg zack said...

bagus comment korang ni sy suka la...

Sky said...

aku pom kuuat gk melancap...ssh giler nk brhnti...so kepada wanita atau Pompuan yng pkai seksi 2...berhti lah pkai pakain yng ketat2 eak...smoga lelaki dpt mengwal enijn2 kt dlm seluar supaya lbh cold skit...

Admin AZ said...

Kalau wat benda ni still akil baligh kan

Anonymous said...

oke,,camni...
yg skom wat mende 'tu' tu, bace kat blog ust zaharudin abd rahman...mmg jelas haramnye....research yg berdalil...
klu alasan nak elak zina...adakh kite yakin n MAMPU berzina jika xwat mende tu....klu duit xckup, mase xde, alsan tu xboleh pakai.....
ak pun gtu gak dlu...tp skang on the way nak insaf...doakan taubat ak berjaya ea....ameeeennnn...
JOM same2 kite taubat,,,,.....

Putri Umar said...

Takotnya.

muiz Kau said...

Sebab tuhan tak kasi bala lagi..aku nie jadi gila,sasau pasal onani...kau berubah tak pon kau kahwin jangan sok jadi macam aku sedih hidup kau...time tu jangan salah kan tuhan...

muiz Kau said...

Kau campur dengan orang mana tau esok tuhan kasi jodoh takyah nak onani2 lagi dah..

Young Pakcik said...


Aku start melancap seawal 12thn menjadi aktif ketika belasan dan berusia 20an sehingga aku kahwin akhor 20an....
adalah biasa aku kadang melancap sehari tiga kali.tetapi biasanya sehari sekali lepas kawin hari2 main.isteri suka sebab tahan lama.selagi isteri tak klimak aku enjut lagi kadang tak kurang 30minit enjut baru isteri klimak lepas tu baru aku klimak.
kawin masuk bulan ke10 dah lahir anak.kelahiran kedua kembar lagi.
skang umur aku dah lebih 40thn masih power dan tahan lama biasa gak sehari dua ke 3 kali..waktu isteri dtg haid isteri lancapkan.

kelebihan aktif melancap/sex pada lelaki tahan lama.benih subur kalau tembak' mesti bunting..badan rasa segar macam baru kena urut,buang toksik dalaman,awet muda terbukti ramai member lama dan sedara mara kata wajah aku masih macam akhir 20an atau awal 30an.
berbanding lelaki jarang sgt atau tak melancap menghadapi masalah cepat pancut malah berisiko mati pucuk...benihpun kurang subur.

kelebihan melancap pada pompuan pula kebaikannya bila mereka bersama pasangan mudah klimak,awet muda,wajah ceria,buang toksik dalaman dll.

Bab hukum agama ikut shj pandangan imam mahzab yg membenarkan tanpa was2.
sekian.

Anonymous said...

saya mula melancap dari umur 14 tahun..ada masa tu sampai sakit anu sebab terlalu kerap melancap..sekarang saya dah 21tahun..masih melancap..dua atau tiga kali seminggu..kadang2 3kali sehari..adakah kalau terlalu kerap melancap akan mengurangkan kadar kesuburan? saya cuba melawan nafsu tapi bila ternampak perempuan pakai seluar ketat baju ketat, cina pakai skirt pendek, saya tak dapat tahan..terpaksa cari tandas untuk melancap..apa yang saya boleh buat untuk kurang membuat perkara ni?

Anonymous said...

saya berumur 16 tahun.. saya sudah mula melancap apabila berumur 14 tahun. waktu kali pertama saya melancap ketika duduk dalam bilik sorang2 dan gunakan stoking sebagai medium pelancapan. first2 tu memang pancut jauh gak.. lepas tu mula la kerap tapi tak berapa kerap. bila umur 15 tahun saya mula kurang2kan onani apabila exam PMR sudah dekat. yalah takut tak diredhai Allah. saya berhenti melancap sejak masuk bulan puasa sampai akhir tahun. tup tup bila dah masuk 16 tahun ni, keghairan melancap bertambah bahkan pelbagai cara digunakan untuk melancap seperti buat lubang kat kotak, bubuh stoking pastu lancap, dan yang paling terbaru toreh kat bahagian bawah teddy bear pastu jolok la macam stail orang buat seks betul. sebab stail ni tak guna tangan dia dah rasa macam tak melancap tapi berzina ngan teddy bear.. ehehe selalu lepas melancap rasa bersalah tapi lepas rogol teddy bear dia rasa puas lagipun saya rasa khasiatnya macam seks juga sebab keketatan kawasan torehan teddy bear tersebut

lagipun teddy bear tu kakak saya punya, bila ada chance je, mesti nak rogol teddy bear. lepas rogol tu ambil kapas kat dalam yang kena air mani pastu basuh bersih2 pastu jahit mesti dia tak perasan hahah. dah la disembur minyak wangi. bau jangan katalah memang pergghhh pelik je bau dia.

saya selalu akan catat tarikh saya onani, jadi bila dah banyak kali buat, saya akan rasa bersalah. jadi saya padamkan niat saya lagipula bukan senang nak buat kerja macam saya buat tu. lagipun teddy bear ada dalam bilik kakak saya. hanya dengan medium tersebut baru saya boleh melancap.

jadi saya tak gunakan tangan, walaupun ada beribu chance saya tak guna tangan sebab tak best.
saya rasa cara ni agak berkesan sebab kekerapan saya rogol teddy bear pun dah kurang.(onani).

agak2 boleh diterima ke tak sebab inisiatif tu terpacul di dalam minda ketika otak muda mula berfikir macam2 cara untuk mendapatkan lebih keseronokan.
saya harap tak kantoi dengan kakak saya dan harap2 masalah kekerapan onani mula berkurang.

Anonymous said...

saya berumur 16 tahun.. saya sudah mula melancap apabila berumur 14 tahun. waktu kali pertama saya melancap ketika duduk dalam bilik sorang2 dan gunakan stoking sebagai medium pelancapan. first2 tu memang pancut jauh gak.. lepas tu mula la kerap tapi tak berapa kerap. bila umur 15 tahun saya mula kurang2kan onani apabila exam PMR sudah dekat. yalah takut tak diredhai Allah. saya berhenti melancap sejak masuk bulan puasa sampai akhir tahun. tup tup bila dah masuk 16 tahun ni, keghairan melancap bertambah bahkan pelbagai cara digunakan untuk melancap seperti buat lubang kat kotak, bubuh stoking pastu lancap, dan yang paling terbaru toreh kat bahagian bawah teddy bear pastu jolok la macam stail orang buat seks betul. sebab stail ni tak guna tangan dia dah rasa macam tak melancap tapi berzina ngan teddy bear.. ehehe selalu lepas melancap rasa bersalah tapi lepas rogol teddy bear dia rasa puas lagipun saya rasa khasiatnya macam seks juga sebab keketatan kawasan torehan teddy bear tersebut

lagipun teddy bear tu kakak saya punya, bila ada chance je, mesti nak rogol teddy bear. lepas rogol tu ambil kapas kat dalam yang kena air mani pastu basuh bersih2 pastu jahit mesti dia tak perasan hahah. dah la disembur minyak wangi. bau jangan katalah memang pergghhh pelik je bau dia.

saya selalu akan catat tarikh saya onani, jadi bila dah banyak kali buat, saya akan rasa bersalah. jadi saya padamkan niat saya lagipula bukan senang nak buat kerja macam saya buat tu. lagipun teddy bear ada dalam bilik kakak saya. hanya dengan medium tersebut baru saya boleh melancap.

jadi saya tak gunakan tangan, walaupun ada beribu chance saya tak guna tangan sebab tak best.
saya rasa cara ni agak berkesan sebab kekerapan saya rogol teddy bear pun dah kurang.(onani).

agak2 boleh diterima ke tak sebab inisiatif tu terpacul di dalam minda ketika otak muda mula berfikir macam2 cara untuk mendapatkan lebih keseronokan.
saya harap tak kantoi dengan kakak saya dan harap2 masalah kekerapan onani mula berkurang.

Anonymous said...

berhenti melancap. byk buruknya. percaya cakap saya

Anonymous said...

bodoh la korang yg suka melancap ni.. nanti dah kawin boleh tibai burit isteri tiap2 malam. tahan sekejap la